Jak na sebelásku?

Sebeláska (nebo chcete-li v angličtině selflove) je pojem, který se v poslední době hodně skloňuje, a věnuje se mu kupříkladu i plno youtuberů a influencerů, ale i koučů v rámci životního stylu. Co však za tímto pojmem stojí a jak ho vlastně dosáhnout? O tom si povíme v tomto článku.
 mám se rád
Sebeláska je sebe-láska, tedy láska k sobě samému, k sobě samé. Znamená to stav, kdy se máte rádi, přičemž co je na tom důležité, je to, že tato láska je BEZPODMÍNEČNÁ. Tento pojem si klade za cíl to, abyste se měli rádi i přes své stinné stránky, které však (a toto je velmi důležité), byste měli znát, měli byste je učinit vědomým obsahem své mysli a měli byste na nich pracovat. Sebeláska neznamená, že byste měli zbožšťovat své negativní vlastnosti, ale spíše to, že byste o nich měli vědět, přijímat je a současně na nich pracovat. Dokonale to vystihuje jeden anglický citát: „You're a piece of art and a work in progress – at the same time.“ Znamená to něco ve smyslu, že jste současně umělecké dílo, ale i rozpracovaný projekt.
 
Tak jsme si tedy alespoň hrubě vydefinovali, co je a co rozhodně NENÍ sebeláska. Jak jí ale dosáhnout?
 
Pro začátek je určitě přínosné sepsat si seznam věcí, které na sobě máte rádi Vy sami nebo Vaši blízcí. Mohou to být jak různé „velké“ věci, jako například že jste zachránili někomu život nebo dostali titul z toho a z toho, ale i malé, kupříkladu že dokážete uvařit dobrou česnečku. Může to být opravdu cokoliv. Tento seznam Vám nejen může ukázat důvody, proč byste se měli mít rádi, ale můžete si ho přečíst například tehdy, kdy budete cítit, že se nemáte úplně tak rádi, jak byste měli.
 pohled na tabuli
Další věc, která se v tomto může vcelku hodit, je snažit se naslouchat tomu, co opravdu chcete a nechcete, a asertivně si to prosazovat. Nutí Vás někdo do pití alkoholu, ale Vám nechutná, nebo máte nějaký jiný důvod, proč ho nechcete pít? Nebojte se říct ne. Asertivita je v rámci sebelásky jedním z nejdůležitějších aspektů.
 
Pomoci v rámci sebelásky Vám může také to, když o sebe budete pečovat – jak na psychické (meditace, odpočinek, čtení psychologických článků) úrovni, tak i fyzické (pohyb, péče o svůj zevnějšek). Pokud se budete cítit dobře psychicky a fyzicky a budete dobře vypadat, může být cesta k sebelásce mnohem snažší.
 
Prostředků, jak dosáhnout sebelásky, je mnoho – my Vám vypsali jen ty nejdůležitější, na další můžete přijít třeba v procesu sami.